Osakeyhtiön perustamisilmoitus

Osakeyhtiö syntyy, kun se rekisteröidään PRH:n kaupparekisteriin. Rekisteröintiä varten yhtiön on tehtävä perustamisilmoitus.

Samalla perustamisilmoituksella voi ilmoittaa yrityksen myös Verohallinnon arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, työnantajarekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin.

Sähköinen perustamisilmoitus on paperilomaketta edullisempi

Osakeyhtiön perustamisilmoituksen voi tehdä joko sähköisesti tai paperilomakkeella.

Ilmoituksesta peritään kaupparekisterissä käsittelymaksu. Sähköisen ilmoituksen käsittelymaksu on edullisempi kuin paperisen:

  • sähköinen perustamisilmoitus 330 €
  • paperinen perustamisilmoitus 380 €.

Voit perustaa osakeyhtiön myös valmiin perustamispaketin avulla. Paketissa ovat mukana kaikki osakeyhtiön perustamisessa tarvittavat asiakirjapohjat, ilmoituslomakkeet ja perustamiseen liittyvät ohjeet. Tutustu myös Y1-perustamisilmoituksen täyttöoppaaseen.

Löydät lomakkeet tämän sivun lopusta. Täytä lomake koneella, tulosta se A4-koossa ja postita lomakkeessa mainittuun osoitteeseen.

Jos perustamissopimus ja muut asiakirjat ovat jo valmiina tai perustamispaketti ei muuten sovellu, tee ilmoitus prh.fi-verkkosivuilla olevan ohjeistuksen mukaan. Siirry ohjeisiin prh.fi-sivustolle.

Lataa paperilomake ja täyttöohje