Osakeyhtiön perustamisilmoitus

Osakeyhtiö syntyy, kun se rekisteröidään PRH:n kaupparekisteriin. Rekisteröintiä varten yhtiön on tehtävä perustamisilmoitus.

Samalla perustamisilmoituksella voi ilmoittaa yrityksen myös Verohallinnon arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, työnantajarekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin.

Sähköinen perustamisilmoitus on paperilomaketta edullisempi

Osakeyhtiön perustamisilmoituksen voi tehdä joko sähköisesti tai paperilomakkeella.

Ilmoituksesta peritään kaupparekisterissä käsittelymaksu. Sähköisen ilmoituksen käsittelymaksu on edullisempi kuin paperisen. Palvelu laskee automaattisesti maksun, joka maksetaan ilmoituksen allekirjoittamisen jälkeen.

  • sähköinen perustamisilmoitus 275 euroa
  • paperinen perustamisilmoitus 380 euroa.

Tutustu kaupparekisterin käsittelymaksujen hinnastoon.

Osakeyhtiön perustaminen sähköisessä palvelussa

Osakeyhtiön voi perustaa YTJ-palvelussa, jos seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Osakepääoma on nolla euroa.
  • Osakkeiden merkintähinta on nolla euroa.
  • Yhtiölle riittää vakiomuotoinen yhtiöjärjestys.
  • Osakkeenmerkitsijät ja hallituksen jäsenet ovat täysi-ikäisiä luonnollisia henkilöitä ja heillä sekä mahdollisella toimitusjohtajalla on suomalainen henkilötunnus ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne tai sirullinen henkilökortti (HST-kortti).
  • Mahdollisilla tilintarkastajalla, prokuristeilla ja edustamiseen oikeutetuilla henkilöillä on suomalainen henkilötunnus.

Palvelu muodostaa osakeyhtiölle perustamissopimuksen ja yhtiöjärjestyksen.

Kun yllä luetellut ehdot eivät täyty, tee ilmoitus paperilomakkeella. Lomakkeet löydät tämän sivun lopusta.

Mitä tietoja tarvitset osakeyhtiön perustamiseen?

Osakeyhtiön sähköistä perustamista varten on ilmoitettava seuraavat tiedot:

  • osakeyhtiön toiminimi, toimiala, tilikausi, kotipaikka sekä mahdolliset aputoiminimet ja niiden toimialat
  • osakkeenomistajien, hallituksen jäsenten ja mahdollisen toimitusjohtajan nimet ja henkilötunnukset
  • mahdollisten tilintarkastajien, prokuristien tai edustamiseen oikeutettujen henkilöiden nimet ja henkilötunnukset.

Miten saat Y-tunnuksen?

Saat osakeyhtiölle Y-tunnuksen ja ilmoituksen kirjausnumeron sen jälkeen, kun sähköiset allekirjoitukset on tehty ja ilmoituksen käsittelymaksu on maksettu verkkopalvelussa PRH:n kaupparekisteriin. Mahdollisen aputoiminimen ilmoittamisesta PRH:n kaupparekisteriin peritään erillinen käsittelymaksu.

Perustamisilmoitus paperilomakkeilla

Voit perustaa osakeyhtiön myös valmiin perustamispaketin avulla. Paketissa ovat mukana kaikki osakeyhtiön perustamisessa tarvittavat asiakirjapohjat, ilmoituslomakkeet ja perustamiseen liittyvät ohjeet. Tutustu myös Y1-perustamisilmoituksen täyttöoppaaseen.

Löydät lomakkeet tämän sivun lopusta.

Tallenna tarvittaessa ensin lomake koneellesi, jotta pääset täyttämään sitä. Täytä lomake koneella, tulosta se A4-koossa ja postita lomakkeessa mainittuun osoitteeseen.

Jos perustamissopimus ja muut asiakirjat ovat jo valmiina tai perustamispaketti ei muuten sovellu, tee ilmoitus prh.fi-verkkosivuilla olevan ohjeistuksen mukaan. Siirry ohjeisiin prh.fi-sivustolle.

Lataa paperilomake ja täyttöohje