Asunto-osakeyhtiön muutosilmoitus

Jos asunto-osakeyhtiön toiminnassa tapahtuu muutoksia, tee välittömästi muutosilmoitus, jotta yhtiösi tiedot ovat ajan tasalla PRH:n kaupparekisterissä ja Verohallinnon arvonlisäverovelvollisten rekisterissä, ennakkoperintärekisterissä ja työnantajarekisterissä.

2.1.2019 alkaen perustetut yhtiöt

Asunto-osakeyhtiön perustiedot siirtyvät automaattisesti Verohallinnolle sen jälkeen, kun PRH on rekisteröinyt yhtiön kaupparekisteriin (helmikuusta 2019 alkaen).

Tämän jälkeen yhtiö voidaan ilmoittaa Verohallinnon arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, työnantajarekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin. Tee muutosilmoitus sähköisesti YTJ-palvelussa tai paperilomakkeella.

Hinnat

Muutosilmoitusten käsittely PRH:n kaupparekisterissä on pääsääntöisesti maksullista lukuun ottamatta mm. osoite- ja yhteystietojen muutoksia ja henkilön omaa ilmoitusta tehtävän päättymisestä. Tutustu hintoihin prh.fi-sivuilla.

Sähköisessä ilmoittamisessa palvelu laskee käsittelymaksun. Asunto-osakeyhtiö voi maksaa palvelussa verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla tai antaa verkkolaskuosoitteen.

Tee sähköinen muutosilmoitus

Voit tehdä sähköisesti seuraavat muutokset:

  • osoite- ja yhteystiedot
  • toiminimi, rinnakkaistoiminimet
  • aputoiminimet ja niiden toimialat
  • tilikausi
  • kotipaikka
  • vastuuhenkilön muutokset: hallitus, tilintarkastajat, isännöitsijä, prokuristit, edustamiseen oikeutetut
  • vastuuhenkilön oman eron tai tehtävän päättyminen
  • kaupparekisteriin ilmoitettava toimiala
  • pääomatiedot: osakepääoma, osakkeet, optiot ja muut erityiset oikeudet, valtuutukset
  • yhtiöjärjestys
  • yhtiöjärjestyksen muuttaminen uuteen sähköiseen muotoon
  • sulautuminen (absorptio- ja tytäryhtiösulautuminen)
  • päätoimiala Verohallintoon
  • muutokset Verohallinnon arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin.

Tutustu sähköisen ilmoittamisen opasvideoihin PRH:n YouTube-kanavalla.

Jos teet muutosilmoituksen paperilomakkeella Y4 ja liitelomakkeella 13B, löydät lomakkeet ja täyttöohjeet tämän sivun lopusta. Täytä lomake liitteineen koneella, tulosta A4-koossa ja postita lomakkeessa mainittuun osoitteeseen.

Tutustu tarkemmin tilanteisiin, joissa on tehtävä muutosilmoitus:

Lataa paperilomake ja täyttöohje