Muutosilmoitus

Yritysten ja yhteisöjen on ilmoitettava muutoksista PRH:n kaupparekisteriin tai säätiörekisteriin sekä Verohallinnon arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin.

Muutokset ilmoitetaan PRH:n ja Verohallinnon yhteiseen yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ). Ohjeet ilmoittamiseen sekä sähköiset palvelut ja paperilomakkeet löydät valikosta. Ohjeet on ryhmitelty yritys- ja yhteisömuodoittain.

PRH:n yhdistysrekisteri ei kuulu YTJ-järjestelmään. Yhdistysrekisterin tietoja ei voi hakea YTJ-yrityshaussa, eivätkä YTJ-järjestelmään sähköisesti tai paperilomakkeella tehdyt ilmoitukset välity yhdistysrekisteriin. Lue lisää yhdistysrekisteristä prh.fi-sivuilta.

Muutosten ilmoittaminen sähköisesti

Sähköisesti voit ilmoittaa seuraavat asiat:

  • yrityksen osoite- ja yhteystietojen muutokset, lisäykset ja poistot
  • osakeyhtiön tai asunto-osakeyhtiön hallituksen jäsenten, prokuristien, edustamiseen oikeutettujen henkilöiden, tilintarkastajan, toimitusjohtajan tai isännöitsijän muutoksen
  • oman erosi osakeyhtiön tai asunto-osakeyhtiön toimielimestä
  • osakeyhtiön tietojen muutokset arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin.

Muista muutoksista on ilmoitettava paperilomakkeella.

Muutosten ilmoittaminen paperilomakkeella

Voit ilmoittaa kaikista muutoksista myös paperilomakkeella. Lomakkeet löytyvät valikosta yritys- ja yhteisömuodoittain.

Hinnat

Muutosten ilmoittaminen Verohallintoon on aina maksutonta ja PRH:n kaupparekisteriin ja säätiörekisteriin pääsääntöisesti maksullista. Lue lisää hinnoista.