Vinkkejä sähköiseen ilmoittamiseen

Voit tehdä osan yrityksen tai yhteisön toimintaan liittyvistä ilmoituksista sähköisesti.

Asiakastuki

Puhelinpalvelu arkisin klo 9.00 - 16.15 (pvm./mpm.)

029 509 5700 (Kaupparekisterin neuvonta)

029 497 064 (Verohallinto, osakeyhtiöt)

029 497 004 (Verohallinto, yksityiset elinkeinonharjoittajat sekä avoimet ja kommandiittiyhtiöt)

Lähetä tukipyyntö verkkolomakkeella.

Sähköisen palvelun eri vaiheet

Tutustu sähköisiin palveluihin alta löytyvien ohjeiden avulla.

Muuta yrityksen osoite- ja yhteystietoja:

Perusta osakeyhtiö:

Muuta osakeyhtiön tietoja:

Kirjautuminen palveluun

Palvelun käyttäjällä on oltava suomalainen henkilötunnus ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai sirullinen henkilökortti (HST-kortti). Yrityksen verkkopankkitunnuksilla ei voi kirjautua palveluun. Kirjaudu palveluun.

Ilmoitukset

Kun olet kirjautunut palveluun, pääset tekemään yrityksen ilmoitusta.

Omat ilmoitukset -kohdasta näet eri yrityksille tekemäsi ilmoitukset.

Yrityksen ilmoitukset -kohdasta ilmoituksen tekemisestä vastuussa oleva henkilö, kuten osakeyhtiön hallituksen varsinainen jäsen tai valtuutettu asiamies, pääsee katsomaan valitun yrityksen ilmoituksia sekä allekirjoittamaan niitä.

Uusimmat ilmoitukset viranomaisille -kohdan linkeistä vastuuhenkilö tai valtuutettu asiamies näkee viimeksi lähetettyjen ilmoitusten sisällön.

Ilmoituksen keskeyttäminen

Voit keskeyttää ilmoituksen tekemisen missä vaiheessa tahansa ennen sen allekirjoittamista tai allekirjoitettavaksi jättämistä. Tallenna keskeneräisenä -toiminnolla voit keskeyttää ilmoituksen tekemisen, jolloin jo annetut tiedot tallentuvat. Voit jatkaa ilmoituksen tekemistä myöhemmin.

Poista ilmoitus -toiminnolla voit poistaa koko ilmoituksen ennen sen allekirjoittamista tai allekirjoitettavaksi jättämistä. Siinä tapauksessa menetät kaikki ilmoituksen tiedot etkä voi jatkaa ilmoituksen tekemistä myöhemmin.

Ilmoitusten listaus

Näet palvelussa yrityksen ja itse tekemisiesi ilmoitusten listaukset.

Henkilön rooli määrää, minkälaiset oikeudet hänellä on tarkastella ilmoituksia. Yrityksen perustamis- tai muutosilmoituksen tekemisestä lain mukaan vastuussa oleva henkilö ja valtuutettu asiamies voivat tarkastella yrityksen ilmoituksia ja omia ilmoituksiaan.

Valtuuttamaton asiamies voi tarkastella ainoastaan itse tekemiään ilmoituksia.

Allekirjoittaminen

Ilmoitusten allekirjoittaminen -kohdasta vastuuhenkilö tai valtuutettu asiamies voi allekirjoittaa yrityksen ilmoituksia.

Käsittelymaksun maksaminen

Ilmoituksen käsittelymaksu maksetaan sähköisessä palvelussa ilmoituksen allekirjoittamisen jälkeen. Maksaja voi olla muu taho kuin tietojen ilmoittaja tai ilmoituksen allekirjoittaja.

Maksun voi suorittaa yrityksen pankkitililtä verkkopankkitunnuksin, yrityksen luottokortilla tai muun tahon tililtä verkkopankkitunnuksin tai muun tahon luottokortilla.

Maksaminen tapahtuu julkishallinnon tunnistus- ja maksamispalvelun Vetuman avulla. Vetuma-palvelu sisältää pankkien verkkopankkipalvelun ja Nets Oy:n eMaksupalvelun.

Maksullinen ilmoitus, kuten osakeyhtiön perustaminen ja osakeyhtiön vastuuhenkilöiden muutosilmoitus, ei etene käsittelyyn ja rekisteröintiin ennen maksua. Lue lisää hinnoista.

Asiamiesten valtuuttaminen

Yritys voi valtuuttaa yrityksen ulkopuolisen henkilön allekirjoittamaan yrityksen ilmoituksia. Valtuutuksen voi antaa kaupparekisteriin merkitty osakeyhtiön, asunto-osakeyhtiön tai osuuskunnan hallituksen varsinainen jäsen, toimitusjohtaja, asunto-osakeyhtiön isännöitsijä, yksityinen elinkeinonharjoittaja, avoimen yhtiön yhtiömies tai kommandiittiyhtiön vastuunalainen yhtiömies.

Valtuutus tehdään Yrityksen valtuutukset -sivulla. Valtuutus voidaan antaa määräajaksi tai toistaiseksi. Valtuutettavasta henkilöstä ilmoitetaan henkilötunnus ja sukunimi. Valtuutus hyväksytään Lisää-painikkeella.

Valtuutus päättyy seuraavissa tilanteissa:

  • Valtuutuksen voimassaoloaika päättyy.
  • Valtuuttaja tai valtuutettu poistaa valtuutuksen.
  • Valtuuttaja ei ole yrityksessä enää sellaisessa roolissa, joka oikeuttaa antamaan valtuutuksen.

Valtuutuksen voimassaolo tarkistetaan aina, kun valtuutusta käytetään.

Valtuutukset-listauksesta näet henkilöt, joille yritys on antanut valtuutuksen, valtuutuksen voimassaoloajan sekä valtuuttajan nimen. Valtuutushistoria-listauksesta löydät tiedot aiemmin voimassa olleista yrityksen valtuutuksista sekä niiden päättymissyyt.

Voit poistaa valtuutuksen vain henkilöiltä, joille itse olet myöntänyt valtuutuksen.

Omat valtuutukset

Valtuutukset-listauksesta näet, minkä yrityksen valtuutettuna olet itse tällä hetkellä, valtuutuksen voimassaoloajan sekä valtuuttajan nimen. Valtuutushistoria-listauksesta löydät tiedot viimeisimmistä päättyneistä valtuutuksistasi sekä niiden päättymissyyt.

Voit lopettaa oman valtuutuksesi valitsemassasi yrityksessä.